PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zkusit si zahrát black metal jakoby se mezi hudebníky z jiných žánrových teritorií stalo v poslední době oblíbenou výzvou. Zřejmě tomu i dosti napomohl fakt, že se tomuto kovovému stylu podařilo proniknout i mezi posluchače v minulosti striktně odmítající vše čistě metalové, což o black metalu platilo možná i dvojnásob. Popularita a uznání, které si získali „hippíci“ WOLVES IN THE THRONE ROOM pochopitelně nemohla zůstat bez patřičné odezvy. Jedním z takových ech je i existence Američanů KRALLICE. Ačkoliv děkovat za jejich vznik a fungování pouze „vlkům“ by bylo značně zjednodušující.
Vzhledem k tomu, že jejich řady se rekrutují z členů kapel jako BEHOLD... THE ARCTOPUS, DYSRHYTHMIA, GORGUTS anebo ORTHRELM, dá se úspěšně předvídat techničtější pojetí černého kovu. V tomto směru už vše podstatné napověděl bezejmenný debut z roku 2008 a novinka „Dimensional Bleedthrough“ přímo navazuje na jeho hudební odkaz. To znamená, že KRALLICE opět potvrzují fakt, že nepatří k těm (dočasným?) vyznavačům black metalu, kteří kladou důraz na „evil“ provedení, patřičně undergroundový zvuk a bakelitově znějící bicí. Kdepak, na to mají tito muzikanti až příliš mnoho technického cítění, které se sice v hudbě KRALLICE odpovídajícím způsobem i odzrcadlilo, ale naštěstí nijak neknokautovalo tu správnou černou atmosféru. Tu umí kapela navodit na velmi solidní úrovni. Na aranžích novinky je prostě znát jak vliv koncertní šňůry s WOLVES IN THE THRONE ROOM, tak i nepovrchní znalosti zainteresovaných hudebníků v oblasti poslechu žánrových klasik.
První setkání s recenzovaným dílem dokáže být překvapivé. S přihlédnutím k faktu, že by se mělo jednat o black metal posluchače zaskočí palba „veselých“ kytarových riffů, které se valí z úvodní a zároveň i titulní skladby. KRALLICE opravdu nehodlají vzývat temné síly pekelné, ale o to více se soustředí na hudební stránku věci. Chtějí nabídnout vypilovanou a řekněme, že i chirurgicky čistou (nikoliv však sterilní v tom špatném slova smyslu) nahrávku, která sice žánrově spadá do černě kovového hájemství, ale z „ideologického“ hlediska nároční vstupní kontrolou ortodoxních vyznavačů tohoto žánru neprojde. Kdo se dokáže přenést přes tento v zásadě podružný problém, dočká se zvukově i kompozičně lahůdkové záležitosti, která i přes svoji značnou délku dokáže udržet vyšší stupeň pozornosti. Je to díky masivním a vrstveným riffům, které neúnavně bičují náladu jednotlivých skladeb. Jsou ve své podstatě typicky seversky ostré, tu silně melodické (skvělá ústřední melodie v titulní písni), tu zase hypnoticky repetitivní, ale vždy maximálně syté a doslova všeobklopující.
Často vzniká pocit, že se Američané se svými skladbami doslova mazlí. Jednotlivé rýsující se motivy nechávají dlouho dozrát. Jejich gradaci připravují až s pedantskou pečlivostí, čímž narůstá stropáž většiny kompozic k desetiminutové hranici, přičemž některé z nich jí i překračují. Co však skupina činí, činí důkladně a promyšleně. Své skladby nenatahuje samoúčelně a za cenu rozmělnění jejich sevřené atmosféry. Někdy vás oklamou až příliš odlehčenou melodií, aby po chvíli zaútočily v nekompromisním blackovém stylu („Aridity“), či pro změnu zvolí přesně opačný postup („The Mountain“). Že současná vlna amerického black metalu nemá příliš daleko k drone doomovému trýznění kytar, dokazují KRALLICE v intermezzu „Untitled“, které zároveň připraví půdu pro závěrečné finále v podobě „Monolith Of Possession“, v němž skupina na ploše osmnácti minut shrne vše důležité, co se probíralo v předchozím ději.
Alba jako „Dimensional Bleedthrough“ je radost poslouchat hned z několika důvodů. Když pominu sice neméně důležitý, leč zbytečně zdůrazňovaný fakt, že kapely jako KRALLICE dokáží svým způsobem rehabilitovat black metal u posluchačů, kteří ním víceméně pohrdají, tak nám zde zůstává výborná atmosféra, skvělá kytarová práce a sedm soudržných a pohlcujících skladeb.
Black metal bez "patřičného" ideologického pozadí? Mně to tedy rozhodně nevadí, když jej KRALLICE předvádějí ve skvělé atmosféře a v precizní technické kvalitě.
8,5 / 10
Mick Barr
- kytara, vokály
Colin Marston
- kytara
Nick McMaster
- basa, vokály
Lev Weinstein
- bicí
1. Dimensional Bleedthrough
2. Autochthon
3. Aridity
4. The Mountain
5. Intraum
6. Untitled
7. Monolith Of Possession
Datum vydání: Úterý, 10. listopadu 2009
Vydavatel: Profound Lore Records
Stopáž: 77:12
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.